Kenapa Malaysia banyak sampah?

Selalu orang Malaysia cakap sendiri yang Malaysia ni banyak sampah dan tak bersih persekitarannya . Orang suka membandingkan Singapura dengan Malaysia sebab Singapura lebih bersih . Singapura juga akan saman sapa yang buang sampah . Kejam gila! Perut Hijau betui!

Tiada Tong sampah dalam area 200 meter

Inilah sebab kenapa sampah banyak . Dah tahu Malaysia ni banyak obesiti yang malas nak jalan banyak tapi letak tong sampah sikit . Tapi kalau kempen jaga alam sekitar tu boleh pulak bayar lebih . Sampai kat tv , internet , signboard dan surat khabar boleh bayar . Tapi kalau supermarket tong sampah dalam 30 meter dah ada itu sebab la supermarket jarang ada sampah .

Tiada Tarikan Terhadap Tong Sampah

Tong sampah asyik hitam dengan biru ja . Apa kata kalau letak tong sampah yang menarik sikit . Letaklah tong sampah yang ada corak menarik sikit.Dengan penarikan tong sampah yang cantik tu , bukan sahaja orang teringin nak tengok tong sampah tu malah cari sampah yang diorang simpan dalam beg tangan atau pun mana- mana celah poket diorang. Haa! Lagi satu! Tong sampah kan kadang-kadang  letak kat tiang?Apa kata kalau  letakkan poster-poster yang menarik kat tiang tu? Letak gambar Lisa Surihani suda memadai . Tapi aku rekomen tong sampah tu berbentuk mulut Bush .

 

Perangai

Kalau korang tengok selalu sampah mana masuk dalam tong sampah , kadang-kadang sampah atas tong sampah , bukan dalam tong sampah . Sebab takut tangan kotor memang orang malas nak bukak penutup tong sampah untuk buang sampah . Yang jenis tolak untuk buang lebih mesra pelanggan . Tapi pun sampah selalu banyak dalam tu kadang – kadang nak tolak pun tak boleh .

 

Ketika dalam kereta

Dalam kereta , mana ada tong sampah . Tong sampah pun kecik . Sumbat tisu 2 helai dah penuh dah tong sampah tu . Jadi mana lagi nak buang ? Bukak tingkap dan buang .


35 Responses

  1. Dawa says:

    aku setuju ngan pendapat ko psl iklan psl sampah je byk, tp tong sampah haprak tak nampak

  2. senyumSOYA says:

    heheheh…
    kalau ada papan tanda
    "sila jangan buang sampah dikawasan ini"
    tapi sampah penuh cmna?? heheheh

  3. puteri ain says:

    haha..pikir2 balik..ada gak betulnya..yang pasal tarikan tong sampah tu..bia lah menarik..pastu yang easy lah..tak de nk kotorkan tangan pengguna yang takut tangan mereka kotor sebab nak pegang punutup tong smph yang kotornya..haishhh..tak tahu nk ckp mcm mana..hehe

  4. Askrie Hishamuddin says:

    hehe. setuju sangat dengan bro Kodet! plus point last sekali tu 😉

  5. Alia Natasha says:

    bukan imej tong sampah je mjd faktor2 nya , tapi , pemikiran masyarat malaysia yang tidak tahu erti kebersihan , dan tidak memupuk semmangat cinta kepada alam . mungkin hnya segelintir yang tahu erti syg kepada alam yang indah ni , … yang laen ? mgkin x sdar dunia dah semakin kotor . huhu .

  6. !! Kodet !! says:

    @Dawa : Tong sampah mahal lagi kot dari iklan kat signboard dgn tv..

  7. !! Kodet !! says:

    @senyumSOYA : itu nmpk sgt la mogok sbb ada papan tanda tu

  8. !! Kodet !! says:

    @Puteri Ain : Kadang – kadang penutup pun hilang ke mana .

  9. !! Kodet !! says:

    @Askrie : Last je ? yang lain tak setuju? haha

  10. iqbalhakimi says:

    pokok pangkal mentaliti kena ubah dulu barulah cara lain berhasil..aku rasa la..hehe

  11. arep_lockermonth says:

    BETUL JGK tuh! kalau tong sampah menarik ade gk la niat nk g buang samph!hehe sambil tgk tgk ~

    arepnakbebel: artis pujaan korang ! OMG!

  12. puteraduyong says:

    memang dah jadi perangai semulajadi…suka buang sampah merata…kasi denda tinggi sket..

  13. Acap Razak says:

    Cadangan di atas boleh dipraktikkan..
    Sebenarnya sikap rakyat sendiri yg penting..dah mcm2 kempen kerajaan buat tapi tak berhasil..Kita susah nak wat mcm singapore coz negara dorg kecik..senang nk control..kalo kita nk wat cctv spnjg jalan mmg coz berbillion lah kot…so rakyat malaysia lah yg perlu SEDAR!!!!!..ingatlah Allah melihat kamu…

  14. Firdaus Alim says:

    Btol dah tu..lect saye ckp bukan saye cakap malaysian ni kurang tamadun ag

  15. hana says:

    kalo la de tong sampah doremon ke mmg saye rajen la buang sampah…
    hahha

  16. akuwanblur90 says:

    dulu masa kecik2, cikgu ajar buat tong sampah kertas. tapi degil.. bila dah besar.. buang merata2..

  17. Haz says:

    bagi saya persoalannya ialah tntg sikap.Sampah letak dulu la kat poket..nmpk tong sampah buang la..
    Klau ada sikap mcm ni,insyaallah.Malaysia bersih..

  18. AdaNaz87 says:

    tapi saya rasa puncanya adalah sebab mentaliti rakyat malaysia sendiri. kalau tak dididik dari awal, tong sampah sebelah pun buat tak nampak. nak jugak buang merata-rata. kadang-kadang tu boleh menjawab "tukang sapu sampah takde keje nanti." =.=

  19. Zala Wajik says:

    sekolah yang takde tong sampah pon ada -.-

    bukan takde langsung, ada. tapi jauh gila dari kelas. WTH.

    katanya sifar tong sampah. =='

  20. mhdrdhwn says:

    "Tapi aku rekomen tong sampah tu berbentuk mulut Bush ."

    ni paling OK..kompom berebut nk buang sampah..he3

  21. huda says:

    kalau dlm kete, setakat plastik jajan, takkan takleh tunggu berenti, cari tong sampah baru buang…

    ni sebabnya kebanyakan dari kita tak menganggap kebersihan tu sesuatu yg Allah suruh (wajib dijaga) … satu lagi, tak pernah takut akan dosa bila buang sampah merata. Kalau setiap hari buang sampah merata, berapa byk dosa dah dikumpul sepanjang hidup..

  22. EmanTheHalia says:

    hahh ini aku tunjuk kat ko. ramai lah org buang sampah dalm tong. tgk ye http://www.youtube.com/watch?v=cbEKAwCoCKw

  23. MaTNaggeR says:

    paling utama sebenarnya perangai dan mind set tu…. selalu kot tengok org buang sampah biar ade tong sampai berdekatan @.@

  24. MaTNaggeR says:

    paling utama sebenarnya perangai dan mind set tu…. selalu kot tengok org buang sampah biar ade tong sampai berdekatan @.@

  25. izwanyusof says:

    sikap..tu satu..kedua cara pengurusan sampah tu pun kadang2 tak sistematik..masih lagi kekal bau..perah air sampah kat jalan..tak wujud gak suasana bersih..

  26. ariff says:

    Heh, kalau aku, aku salahkan sikap manusia. Tong sampah berlambak di kawasan pon malas nak buang. Semua depends atas sikap manusia tu sendiri. Kalau dia rajin, dia akan buang walaupun tong sampah jauh, kalau dia malas, faham2 je la kan

  27. She's retarded says:

    third class mind set

  28. Orang Kampung says:

    sokong kodet..
    tapi semuanya trletak pda diri kita..
    buang lah smpah d tmpat sepatutnya..

  29. Ifti Larina says:

    sekolah gue dulu, seciput bebenor tong smpah. hampeh!

  30. arep_lockermonth says:

    kadang kadang tuh tong sampah depan hidung pon buat x nmpk!!kankan~

    arepnakbebel: Miera liyana budak baru nak up? ( 18 SX )
    arepnakbebel: silly from me! ( vlog )

  31. [̲̲̅̅l̲̲̅̅y̲̲̅̅e̲̲̅̅a̲̲̅̅h̲̲̅̅] says:

    setuju tang tong sampah tu mulut bush!!
    hahaa.

  32. neu says:

    Tong Sampah Tiada Tarikan – aku setuju dgn jawapan hang ni bro

  33. titan says:

    harga tong sampah yang besar pun..baru tak sampai 30 ringgit. guna sepanjang zaman..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *