Siapakah di sebalik Perhimpunan Bersih ?

Sekarang riuh dengan Perhimpunan Bersih yang akan diadakan di Kuala Lumpur . Mula – mula malas nak ambik tahu pasal ni tapi lepas keluar berita tv3 , aku pun google la sikit . Aku pun malas nak komen banyak – banyak , nanti tersasul pulak . Jom kita kenali siapa di sebalik perhimpunan bersih .

Datuk Ambiga, Nama yang cukup terkenal dan sering menjadi sebutan dan pujaan sesetengah orang sejak kebelakangan ini.

Nama Datuk Ambiga mula menjadi sebutan adalah rentetan daripada Pengajuran Perhimpunan Bersih yang bakal diadakan pada 9 Julai nanti, dan sebenarnya aku tak berapa nak ambil kisah dengan perhimpunan bersih ni kerana (heheheh).

Tapi yang menarik perhatiaan aku ialah Kisah dan Latar belakang Datuk Ambiga yang sejak kebelakangan ini memang hangat diperkatakan terutama dari Blogger blogger yang memihak pada UMNO, Benar atau tidak, Rasanya Kau orang boleh selidik sendiri, kerana pada aku bukti tak bermakna tanpa penerimaan oleh Akal….

Namun aku cuma nak Kongsikan beberapa fakta yang aku jumpa mengenai Datuk Ambiga ni…

Ambiga Sreenevasan – Penganjur Perhipunan BERSIH

Nama: Ambiga Sreenevasan

  1. Agama Hindu
  2. Bekas Presiden Majlis Peguam
  3. Orang yang bertanggungjawab menerima memorandum menuntut pelaksanaan Suruhanjaya Antara Agama (IFC) pada 21 Ogos 2001.
  4. Dalam kes Lina Joy yang murtad, Ambiga telah mempertikaikan pelaksanaan hukum syariah di bawah Perkara 121(1A) Perlembagaan Persekutuan dengan menyatakan kebebasan beragama turut termaktub kepada semua penganut agama Islam.
  5. Turut mengadakan forum mengenai memeluk agama Islam pada 9 Ogos 2008 yang membincangkan dan mempertikaikan secara terbuka Perkara 121 (1A). Biarpun mendapat bantahan daripada orang Islam, namun Majlis Peguam yang diterajui oleh Ambiga tetap meneruskan forum tersebut.
  6. Penyokong Tegar Kes Murtad
  7. Menawarkan khidmat guaman percuma kepada umat Islam yang hendak murtad sekiranya dibawa ke mahkamah persekutuan.
  8. Penyokong kuat kepada seorang wanita India yang hendak memohon menjadi peguam syarie dan nasib baik permohonan ditolak

 

Majlis Peguam telah menerima memorandum untuk menuntut pelaksanaan 14 tuntutan IFC yang jelas sekali bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan.

14 Tuntutan  Suruhanjaya Antara Agama (IFC)

  1. Anak yang dilahirkan oleh ibu bapa islam tidak seharusnya secara terus menjadi orang islam.
  2. Orang bukan Islam yang memeluk islam hendaklah diberi kebebasan keluar dari islam tanpa dikenakan tindakan undang-undang.
  3. Kes orang islam yang keluar dari agamanya hendaklah dikendalikan oleh mahkamah sivil.
  4. Perkataan Islam tidak perlu dicatatkan dalam mykad seorang muslim.
  5. Orang bukan Islam tidak perlu dikehendaki memeluk agama Islam sekiranya ingin berkahwin dengan orangg Islam. Orang Islam hendaklah dibenarkan keluar daripada Islam (murtad) sekiranya ingin berkahwin dengan orang bukan Islam tanpa boleh dikenakan apa-apa tindakan undang-undang.
  6. Seseorang atau pasangan suami isteri yang menukar agamanya dengan memeluk agama Islam tidak patut diberikan hak jagaan anak.
  7. Orang-orang bukan Islam yang mempunyai hubungan kekeluargaan dengan seseorang yang memeluk Islam hendaklah diberi hak menuntut harta pusakanya selepas kematiannya.
  8. Kerajaan hendaklah menyediakan dana yang mencukupi untuk membina dan menyelenggara rumah-rumah ibadah orang bukan Islam sebagimana kerajaan menyediakan dana yang serupa untuk masjid.
  9. Orang-orang bukan Islam hendaklah dibenarkan dan tidak boleh dihalang daripada menggunakan perkataan-perkataan suci Islam dalam percakapan dan sebagainya.
  10. Bible dalam bahasa Malaysia dan Bahasa Indonesia sepatutnya dibenarkan untuk diedarkan kepada umum secara terbuka.
  11. Pelajaran agama bukan Islam untuk penganut agama itu hendaklah diajar disemua sekolah.
  12. Program-program berunsur Islam dalam bahasa ibunda sesuatu kaum hendaklah ditiadakan. Program dakwah agama lain selain Islam pula hendaklah dibenarkan untuk disiarkan dalam bahas ibunda masing-masing.
  13. Orang-orang Islam yang membayar zakat tidak sepatutnya dikecualikan daripada membayar cukai pendapatan dan wang hasil zakat sepatutnyadigunakan juga untuk keperluan orang-orang bukan Islam.
  14. Sepatutnya Islam tidak disebut sebagai pilihan pertama masyarakat Malaysia seperti dalam soal pakaian menutup aurat kepada pelajar sekolah

 

Sumber:
Datuk Ambiga : Dnobiz

 


15 Responses

  1. titan says:

    hoho..mesti ramai tak tahu nih..

  2. Sngat berinfo..tq ats perkongsian….mmg kureng jeee laaa

  3. Merpati Puteh says:

    dasar xsedar diri.. blk negara mu la KELING..!

  4. Haru says:

    perghhh panas2~

    tp aku mmg xskong BERSIH..

    p/s; keBERSIHan adalah sebahagian drpd iman 🙂

  5. siti cnt says:

    sya dh thau be4 nih , sya harap SEMUA ORANG ISLAM BUKAK MATA TENTANG WANITA INI . seyes , think about our MALAYSIA . semua orang tak nak malaysia djajah macam sebelum merdeka . kita boeh pikir sendri lah tentang ambiga nih . after baca nih , harap korang pikir 200 time untuk memihak kepadanya !!

    – kata kata manis umpama biskut , after makan , maka hilanglah biskut ..

  6. adakah rizal supian says:

    Antara propaganda UMNO untuk sabotaj BERSIH adalah kononnya Ambiga menyokong murtad. Suka saya nyatakan satu fakta. Bahawa Akta Kesalahan Jenayah Syariah (Wilayah-Wilayah Pesekutuan) 1997 (Akta 559) tidak mengharamkan murtad.

    Dengan kata lain, sesiapa yang didapati murtad di Wilayah Persekutuan tidak boleh didakwa dan dihukum apabila ditsabit kesalahan.

    Jadi, UMNO juga menghalalkan murtad. Ini kerana Akta ini dirangka, dibentang serta diluluskan oleh UMNO. Tiada parti lain yang terlibat selain UMNO di dalam meluluskan undang2 ini.

    Jadi, tak payahlah UMNO nak jadi juara menentang murtad. UMNO sendiri menghalalkan Murtad di Wilayah Persekutuan.
    ref: malaysia new wave

  7. adakah rizal supian says:

    Kalau Ambiga Sokong Murtad, UMNO Pun Sokong Murtad Juga
    Antara tuduhan UMNO terhadap Ambiga, Pengerusi BERSIH, adalah beliau menyokong murtad.

    Soalnya sekarang apa beza UMNO dengan AMbiga dalam isu Murtad?

    Kalau kita rujuk Akta Kesalahan Jenayah Syariah (Wilayah-Wilayah Pesekutuan) 1997 (Akta 559), |murtad tidak menjadi kesalahan di Wilayah Persekutuan.

    Sedangkan Undang-Undang Syariah di Wilayah Persekutuan dicipta, diluluskan serta dikuatkuasa oleh UMNO dan BArisan Nasional.

    Jadi, apa bezanya Ambiga dgn UMNO?

    Bezanya adalah Ambiga bukan Islam. Hukumnya tidak haram bagi AMBIGA untuk menolak hukum murtad kerana beliau bukan Islam. Juga, beliau mungkin jahil berkenaan hukum Islam kerana beliau bukan Islam.

    Dan maklumat yang Tulang Besi dapat, Ambiga sebenarnya memperjuangkan kebajikan mereka yang masuk Islam kerana perkahwinan. Bukannya, Ambiga menyokong murtad kerana menyokong murtad. Lebih kerana menjaga kebajikan saudara2 baru yang tidak ditarbiyyah dgn baik oleh orang Islam sendiri.

    Apa alasan UMNO tidak mengharamkan Murtad di Wilayah Persekutuan? Adakah UMNO juga jahil dalam hal agama.
    tulang besi: malaysia new wave

  8. Bean Moreno says:

    sebelum buat perhimpunan BERSIH , bersihkan dulu minda itu yang perlu

  9. Anynomous says:

    Xkan nak bagi muka orang yang mermurtadkan?siap sokong lagi…jgn jd jahil la..

  10. sedarlah sebenarnya semua ni agenda pembangkang yg takut melihat kemajuan yg dibawa oleh perdana menteri kiter,disamping ingin mengelak dari kes anwar,lu fikirlah sendiri

  11. peka says:

    saya memang dah lama perasan ambiga ni berkait dgn menyokong murtad di Malaysia. atas pertimbangan akal saya, wajar ke nk sokong bersih 2.0 sedangkan pengasasnya sendiri terang-terangan menyokong aktiviti murtad? yang ruginya kita orang Islam..kalau nk sokong sebarang kumpulanpun, sebaiknya kaji betul2. xada isu politik di sini. ini sekadar pendapat sy. kalau salah tolonglah tegur.

  12. harimau malaya says:

    hindari BERSIH .. jauhkan diri dari AMBIGA LAKNATULLAH !!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *