Trauma aku kepada kilat

Setiap kali kilat , mesti orang akan tutup TV . Tapi korang tahu tak , kalau korang guna internet macam wifi ke pakai modem ke paling penting korang kena tutup internet dulu . Kilat akan pancar kat rumah orang yang tengah guna internet dulu sebelum orang yang pasang TV . Bila dia pancar mau tau ah , tekejut jantung nih macam nak meletup . Lepastu mesti tetibe blackout . Kalau malam – malam lagi pedih . Panas lagi dengan gelap + banyak nyamuk .

Tapi apabila kilat ni , apa yang terlintas dalam otak aku bukanlah itu . Tetapi apa yang aku fikir ialah dosa aku . Kot – kot kena pancar kilat ke . Mana tau kan mau kena pancar kilat , tak sempat taubat . Kalau nampak cahaya putih je kat tingkap aku akan tunduk dan berdoa janganlah kena kilat kat aku .

Tapi penah sekali aku nampak kilat pancar kat pokok . Tok aku kata kalau pokok kena kilat ni jangan pergi dekat situ tempat Setan yang dipanah petir . Tapi jarang kita tengok rumah terbakar kena kilat . Tu kalau rumah ada generator , kalau pondok , main internet masa kilat . Sah – sah terbakar la pondok tu kena pancar kilat .

Cuba tengok Video kat bawah ni . Rilek je Burj Dubai kena kilat bertubi – tubi . Mesti mahal dia punya generator yang dia pasang ni . Cool!

Tapi cuba korang tengok supermarket atau cyber cafe . Rilek je kena pancar kilat , tak blackout pulak tuh . Kalau la ada binatang tuh kat rumah aku , rilek je main internet masa kilat .

Peringatan : Kalau kilat jangan main bola kat tengah – tengah padang sebab lagi senang kilat nak cari kamu ye. Tambah – tambah yang dosa banyak tu .


10 Responses

  1. intan suraya says:

    haha.. kt rumah intan dah 2 kali kot modem rosak gara2 kilat.. sbb tu la skrg kalo kilat mesti cpt2 gi cabut sume wayar yg ade kt modem..hehe

  2. Amirrah Zawani says:

    saya pun takut kilat.. mana tau tiba2 dia samba kita.. =_=

  3. muhammad iqbal hakimi bin tahir says:

    huhu…mintak dijauhkan..amin..

    bab main bola tu kalau hujan memang seronok…kadang2 sampai tak hirau kilat..dulu2 time kecik r..

  4. [̲̲̅̅l̲̲̅̅y̲̲̅̅e̲̲̅̅a̲̲̅̅h̲̲̅̅] says:

    dulu pernah sekali masa lyeah tengah online sambil dengar lagu dekat headphone, tetibe rumah kena sambar petir. modem terbakar. masa tu terdengar bunyi benda meletop dekat headphone tu. hahaa. nasib baik tak pekak.

  5. fyy mokhtar says:

    fyka takot gak kodet 🙁 selalu tutup tinge kalau kilat. tapi abah ngn mak ckp ta bek tup tinge.

  6. Muhamad Luqman Hakim Mahmud says:

    huhu kilat..ko takut ekk kodet?
    hehe jantan ke ni??
    aku pon takut kene sambar je

  7. Muhamad Luqman Hakim Mahmud says:

    ni kes…buat bangunan pencakar langit tinggi sangat la ni!!haiz..
    dunia hampir kiamat

  8. AMIRA ATIYA MYRA_ZOE says:

    takut aku tengok kilat macam tu

  9. MamaIeta says:

    Oh! boleh mati kalau kena tu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *